پارگی تاندون آشیل

درد سیاتیک
دی ۲۴, ۱۳۹۹
پارگی تاندون آشیل

پارگی تاندون آشیل یکی از شایع ترین آسیب های ورزشی است که معمولا در ورزشکاران رشته های پرتحرک مانند فتبالیست ها و بسکتبالیست ها رخ می دهد.

تاندون آشیل وظیفه اتصال عضلات پشت ساق پا به استخوان پاشنه را بر عهده دارد و از آن جایی که نقش مهمی در راه رفتن طبیعی دارد ، در صورت آسیب دیدگی سبب اختلال در عملکرد حرکتی فرد می شود.

با وجود این که این آسیب معمولا در افراد ورزشکار رخ می دهد اما ریسک بروز در افراد عادی به دلیل وارد شدن کشش بیش از حد بر این تاندون نیز وجود دارد.

پارگی این تاندون در شدت های خفیف تا شدید رخ می دهد که سبب بروز علائم و عوارضی برای فرد بیمار می شوند.

درد سریع و شدید در پشت مچ و ساق پا که موجب ناتوانی فرد در راه رفتن و ادامه ورزش می شود مهم ترین مشخصه ای است که در زمان بروز این آسیب رخ می دهد.

پارگی تاندون آشیل معمولا در نزدیکی قسمت های بالایی محل اتصال تاندون آشیل به استخوان پاشنه پا ایجاد می شود.

علائم پارگی تاندون آشیل

• احساس درد شدید در ساق پا در زمان بروز پارگی
  • ناتوانی در خم کردن مچ پا به سمت پایین
  • ناتوانی در راه رفتن و انداختن وزن بر روی پای آسیب دیده
  • التهاب و تورم در اطراف پاشنه پا

• سقوط از ارتفاع که سبب وارد شدن فشار زیادی به تاندون آشیل می شود.
  • افزایش ناگهانی شدت تمرینات ورزشی بدون آمادگی قبلی
  • انجام ورزش هایی که با پرش های مداوم همراه هستند.
  • توقف و یا تغییر جهت ناگهانی حین دویدن

درمان پارگی تاندون آشیل بسته به شدت آسیب و میزان پارگی و همچنین میزان فعالیتفرد آسیب دیده با روش های مختلف غیرجراحی و جراحی انجام می گیرد.

فرد باید در زمان بروز آسیب فعالیت های ورزشی خود را بطور کامل متوقف کند تا از تشدید آسیب دیدگی جلوگیری کند.

کاهش فعالیت و استفاده از عصا و یا چوب زیر بغل هنگام راه رفتن برای جلوگیری از تشدید آسیب دیدگی تا زمان بهبودی کامل ضروری است.

استفاده از کمپرس گرم و سرد به تسکین درد و التهاب ناشی از این آسیب کمک زیادی می کند.

برای تسکین درد و التهاب می توان از داروهایی مانند ناپروکسن و ایبوپروفن استفاده کرد ، در صورت درد شدید ممکن است پزشک تزریق داروهای کورتونی را توصیه کند.

فیزیوتراپی بهترین روش درمان پارگی تاندون آشیل در موارد خفیف تا متوسط است.

تمرینات فیزیوتراپی با ایجاد کشش و تقویت عضلات ساق پا ریسک آسیب دیدگی مجدد را به حداقل می رساند.

در صورتی که پارگی بطور کامل رخ داده باشد جراحی برای ترمیم تاندون آسیب دیده ضروری است ، فیزیوتراپی پس از جراحی نیز برای توانبخشی و بازیابی توانایی های ورزشی فرد ورزشکار و بازگشت هرچه سریع تر فرد ورزشکار به میادین ورزشی ضروری است.

فیزیوتراپی ورزشی – درمان پارگی تاندون آشیل – فیزیوتراپی در سهروردی – فیزیوتراپی در خیابان بهشتی – فیزیوتراپی در خیابان میرزای شیرازی