سندرم شانه یخ زده

درد سیاتیک
دی ۲۴, ۱۳۹۹
سندرم شانه یخ زده

سندرم شانه یخ زده نوعی بیماری شایع مفصل شانه است که با ددر و خشکی مفصل شانه همراه بوده و منجر به کاهش دامنه حرکتی مفصل شانه می شود.

التهاب کپسول مفصلی علت اصلی بروز این بیماری است که سبب محدود و دردناک شدن حرکات شانه می شود.

بی حرکتی شانه به مدت طولانی یکی از مهم ترین عوامل افزایش دهنده ریسک بروز این بیماری است.

التهاب کپسول مفصلی شانه موجب ایجاد باند های ضخیم شده ای در بافت کپسول و در نتیجه محدودیت فضای مفصلی می شود.

سندرم شانه یخ زده برخلاف آرتروز درگیری غضروفی و استخوانی ندارد و تنها بدلیل التهاب کپسول مفصل شانه ایجاد می شود.

علائم این بیماری اغلب بتدریج پیشرفت می کنند و با پیشرفت بیماری درد و التهاب بصرت مزمن درآمده و حرکات شانه تا حد زیادی محدود می شود.

در مرحله اول درد شانه شدید بوده و محدودیت حرکتی نیز به مقدار خفیف وجود دارد.

بتدریج و با گذشت زمان به دلیل التهاب و سختی کپسول مفصلی محدودیت حرکتی تشدید شده ، بطوری که بیمار قادر به بالا بردن دست به بالای سر و انجام فعالیت های عادی خود نیست.

در اغلب مبتلایان نیز پس از گذشت چند ماه و بتدریج اغلب و بدون هیچ گونه اقدام درمانی علائم بیمار تخفیف یافته و دامنه حرکتی شانه بهبود می یابد.

علائم سندرم شانه یخ زده

• احساس درد هنگام حرکت دادن شانه که فعالیت هایی مانند بالا بردن دست به بالای سر را برای فرد دشوار می کند.
  • خشکی مفصل شانه که سبب محدود شدن دامنه حرکات آن می شود.
  • التهاب و گرمی شانه
  • بروز اختلال در وضعیت خواب فرد به دلیل وجود درد

• بی حرکت ماندن شانه به مدت طولانی از مهم ترین عوامل افزایش دهنده خطر بروز این آسیب است.
  • فعالیت های شغلی که دست به مدت طولانی در یک وضعیت ثابت قرار می گیرد ریسک بروز سندرم شانه یخ زده را افزایش می دهند.
  • پارگي عضلات چرخاننده شانه
  • آرتروز شانه
  • التهاب بورس ها و تاندون های شانه
  • بیماری هایی مانند دیابت ، اختلالات غده تیروئید و بیماری های قلبی نیز سبب افزایش خطر بروز این بیماری می شوند.

استفاده از کمپرس گرم و گرم کردن شانه می تواند به تخفیف درد کمک کرده و دامنه حرکتی شانه را بهبود بخشد.

برای تسکین درد و التهاب می توان از داروهای ضدالتهاب غیراستروئیدی مانند دیکلوفناک و ایبوپروفن استفاده کرد.

تزریق داروهای کورتیکواستروییدی در مفصل شانه نیز در صورت درد و التهاب شدید توصیه می شود.

فیزیوتراپی بهترین روش در درمان مشکلات فردی است که دچار سندرم شانه یخ زده شده است.

فیزیوتراپیست از تکنیک های درمان دستی نیز برای کمک به بهبود بیماری و افزایش دامنه حرکتی مفصل شانه استفاده می کند.

فیزیوتراپیست با استفاده از این روش به آزاد کردن چسبندگی هایی که در کپسول مفصلی شانه ایجاد شده اند کمک کرده تا آزادی عمل مفصل شانه بیشتر شود.

تمرین درمانی مهم ترین بخش درمان شانه یخ زده را شامل می شود که نقش مهمی در بهبود دامنه حرکتی مفصل شانه و کاهش عوارض ایجاد شده دارد.

فیزیوتراپیست از سایر مدالیته ها همچون لیزر پرتوان ، الکتروتراپی و ماساژ درمانی نیز برای درمان شانه یخ زده و بهبود عملکرد شانه استفاده می کند.

جراحی نیز به عنوان آخرین گزینه درمانی و بندرت و تنها در صورتی که اقدامات ذکر شده موثر واقع نشوند انجام می گیرد.

فیزیوتراپی شانه – درمان درد شانه – فیزیوتراپی در میرزای شیرازی – فیزیوتراپی در سهروردی – فیزیوتراپی خوب در خیابان مفتح