درد سیاتیک

سندرم شانه یخ زده
دی ۲۷, ۱۳۹۹
درد سیاتیک

درد سیاتیک که یکی از شایع ترین مشکلات ستون فقرات است که به دلیل تحت فشار قرار گرفتن عصب سیاتیک رخ می دهد و با بروز کمردرد و انتشار آن به اندام های تحتانی همراه است.

عصب سیاتیک بزگترین و طول ترین عصب در بدن است و در صورتی که تحت فشار قرار بگیرد سبب بروز علائم آزاردهنده ای در بیمار می شود.

درد در کمر که به باسن و پاها منتشر می شود ، بی حسی و گزگز کردن پاها و اختلال در عملکرد اندام های تحتانی از مهم ترین علائمی هستند که خطر از آسیب یا فشردگی عصب سیاتیک می دهند.

درد ناشی از این آسیب معمولا تدریجی آغاز شده و با گذشت زمان تشدید می شود بطوری که فعالیت هایی مانند نشست و برخاست و حتی عطسه سرفه نیز در بیمار سبب بروز درد می شوند.

این درد که معمولا در یک طرف ستون فقرات احساس شده و به یک پا منتشر می شود از نوع دردهای مکانیکی است که با حرکت تشدید شده و با دراز کشیدن تسکین پیدا می کند.

بی اختیاری در کنترل ادرار و مدفوع نیز یکی از عوارض جدی درد سیاتیک در موراد پیشرفته و خطرناک هستند.

علائم درد سیاتیک

• کمردرد
  • انتشار درد به اندام های تحتانی (باسن، ران و ساق پا)
  • تشدید درد با انجام فعالیت (راه رفتن ، ایستادن و حتی سرف و عطسه می توانند درد بیمار را افزایش دهند)
  • کرختی و ضعیف شدن پاها (بطوری که در مواردی بیمار قادر به حرکت دادن پاهای خود نیست)
  • گزگز، سوزش و بی حسی کمر و اندام های تحتانی
  • محدودیت حرکتی

• بیرون زدگی دیسک کمر
  • تنگی کانال نخاعی
  • اضافه وزن بیش از حد
  • روماتیسم ستون فقرات
  • تومور های نخاعی
  • آرتروز کمر
  • اختلالات مفصل ساکروایلیاک
  • عادات نادرستی حرکتی هنگام نشستن و راه رفتن
  • عفونت های ستون مهره ها
  • لغزش مهره ها بر روی هم

استراحت دادن به ستون فقرات و کاهش سطح فعالیت به کاهش احساس درد کمک خواهد کرد.

استفاده از کمپرس گرم و سرد نیز در کاهش درد بیمار موثر است.

ممکن است پزشک استفاده از بریس و کمربند طبی را برای کاهش فشار وارده بر عصب سیاتیک توصیه کند.

فیزیوتراپی موثرترین راهکار غیرجراحی در درمان این عارضه و دیگر مشکلات ارتوپدی است.

فیزیوتراپیست پس از معاینه بیمار و بررسی دقیق شرایط وی از موثرترین متدها و مدالیته های فیزیوتراپی برای کمک به بهبود شرایط بیمار ، کاهش مشکلات وی و همچنین جلوگیری از پیشرفت بیماری استفاده می کند.

تکنیک های درمان دستی ، تمرینات ورزشی و لیزر پرتوان از موثرترین راهکارهای فیزیوتراپی سیاتیک هستند.

تمرینات تقویتی سبب تقویت ستون مهره ها و تمرینات کششی سبب افزایش انعطاف پذیری و شل شدن عضلات درگیر می شوند.

فیزیوتراپی سیاتیک – درمان سیاتیک – عوارض سیاتیک – فیزیوتراپی کمردرد – درمان درد سیاتیک با فیزیوتراپی – فیزیوتراپی در سهروردی – فیزیوتراپی در میرزای شیرازی