تنگی کانال نخاعی

هالوکس والگوس چیست؟
مهر ۲۸, ۱۳۹۷
تنگی کانال نخاعی

تنگی کانال نخاعی یکی از دلایل مهم بروز درد و ناراحتی در کمر همراه با انتشار آن به دیگر اندام ها است.

این عارضه در صورتی که در مهره های گردنی رخ دهد به عنوان تنگی کانال نخاعی گردنی و در صورتی که در مهره های کمری رخ دهد به عنوان تنگی کانال نخاعی کمری شناخته می شود.

این بیماری که به دلیل کم بودن فضای کانال نخاعی ایجاد می شود در دو نوع مادرزادی یا اکتسابی رخ می دهد.

در نوع مادرزادی قطر کانال نخاعی بطور مادرزادی کم است و در نوع اکتسابی عواملی مانند افزایش سن و بیرون زدگی دیسک ها در بروز آن نقش دارند.

تنگی کانالی که ریشه های عصبی از آن عبور می کنند سبب وارد شدن فشار به این ریشه ها و بروز علائمی چون درد ، بی حسی و گزگز کردن اندام ها می شود.

در موارد پیشرفته بیماری حتی ممکن است اعصاب مثانه و روده نیز درگیر شده و عوارضی همچون بی اختیاری ادرار و مدفوع نیز برای بیمار رخ دهد.

علائم تنگی کانال نخاعی

• احساس درد در کمر یا گردن ( بسته به محلی که کاهش فضای نخاعی در آن رخ داده )
  • انتشار درد به دیگر اندام ها
  • اختلال در عملکرد اندام های فوقانی ( تنگی گردنی ) و تحتانی ( تنگی کمری )
  • گرفتگی های عضلانی
  • بی حسی و ضعف اندام ها
  • گزگز کردن اندام ها
  • اختلال در عملکرد حرکتی فرد (لنگیدن حین راه رفتن و عدم توانایی در حفظ تعادل)
  • تشدید درد هنگام فعالیت

• بیرون زدگی دیسک کمر
  • بیرون زدگی دیسک گردن
  • آرتروز ستون فقرات
  • آسیب مهره ها مانند شکستگی
  • لغزش مهره ها بر روی هم
  • تومور های نخاعی
  • افزایش ضخامت لیگامان های اطراف نخاع

درمان تنگی کانال نخاعی

این بیماری معمولا با روش های غیرجراحی که فیزیوتراپی مهم ترین آن ها شناخته می شود قابل درمان است و انجام جراحی تنها در موارد پیشرفته بیماری و بندرت انجام می گیرد.

بیمار مبتلا به این عارضه باید از میزان فعالیت های خود بکاهد تا فشار کمتری ببه ستون فقراتش وارد شود.

استفاده از کمپرس گرم به کاهش احساس درد و ناراحتی در بیمار کمک زیادی می کند. در موارد شدید تزریق داروهای کورتونی به خارجی ترین لایه پوشاننده نخاع و ریشه‌ های نخاعی توسط پزشک توصیه می شود.

ممکن است پزشک استفاده از بریس های مخصوص ستون فقرات را برای جلوگیری از حرکات شدید کمر توصیه کند.

فیزیوتراپی موثرترین روش درمان تنگی کانال نخاعی است که شرایط بیمار را تا حد زیادی بهبود می بخشد.

فیزیوتراپی با تجویز تمرینات ورزشی و استفاده از متدهای درمان دستی و کایروپراکتیک و مدالیته هایی همچون لیزر پرتوان به بهبود شرایط بیمار کمک می کند.

افزایش قدرت انعطاف پذیری ستون مهره ها و افزایش قدرت عضلات شکم و عضلات اطراف ستون مهره ها از مهم ترین فواید فیزیوتراپی تنگی کانال نخاعی هستند که با مراجعه به کلینیک فیزیوتراپی رها می توانید از آن ها بهره مند شوید.

جراحی آخرین گزینه درمانی است که تنها در موارد پیشرفته بیماری که راهکارهای غیرجراحی نتوانند شرایط بیمار را بهبود ببخشند انجام می گیرد.

فیزیوتراپی در قائم مقام فراهانی – فیزیوتراپی در میرزای شیرازی – فیزیوتراپی در خیابان مطهری