بورسیت زانو

درمان دستی
شهریور ۲۲, ۱۳۹۹
بورسیت زانو

بورسیت زانو عارضه ای است که با التهاب بورس های زانو همراه است و منجر به بروز درد ، التهاب و محدود شدن حرکات زانو در فرد بیمار می شود.

التهاب کیسه‌ای کوچک پر از مایع (بورسا) است که در نزدیکی مفصل زانو قرار دارد موجب بروز این بیماری می شود.

بورس ها کیسه های کوچک حاوی مایع هستند که نقش مهمی در کاهش اصطکاک بین استخوان‌ ها، عضلات و بافت های اطراف مفصل زانو دارد و در صورتی که دچار التهاب شوند مشکلات زیادی را برای فرد ایجاد می کنند.

درد ، تورم و محدودیت حرکات زانو از مهم ترین علائم و عوارضی هستند که این بیماری در پی دارد.

در اطراف هر زانو ۱۱ عدد بورس وجود دارد که آسیب دیدگی و التهاب هرکدام از آن ها می تواند منجر به بروز بورسیت زانو شود.

این عارضه در بورس های بالای کشکک زانو یا در سطح داخلی زانو و در زیر مفصل زانو بیش تر رخ می دهد.

عفونی شدن بورس های ملتهب یکی از عوارض جدی است که در برخی مبتلایان دیده می شود که می تواند منجر به طولانی شدن فرایند درمان شود.

علائم بورسیت زانو

• احساس درد و ناراحتی در مفصل زانو
  • تشدید درد با حرکت دادن زانو
  • التهاب و تورم زانو
  • محدود شدن دامنه حرکات زانو
  • خشکی و کاهش انعطاف پذیری مفصل زانو

• آسیب دیدگی زانو در اثر وارد شدن ضربه شدید در طی ورزش یا حوادث ناگهانی
  • حرکات مکرر و بیش از حد زانو مانند خم و راست شدن بیش از حد زانو
  • اضافه وزن
  • عفونی شدن بورس ها
  • برخی بیماری های مفصلی مانند آرتریت روماتوئید و آرتروز زانو ریسک ابتلا به این بیماری را افزایش می دهند
  • زمین خوردن در طی ورزش و انجام فعالیت ها

استراحت و کاهش سطح فعالیت ها تا زمان بهبودی کامل به بیمار مبتلا به بورسیت زانو توصیه می شود.

استفاده از کمپرس یخ به کاهش درد و التهاب زانو کمک زیادی می کند.

تجویز داروهای مسکن برای تسکین درد و التهاب و داروهای آنتی بیوتیک در موارد بورسیت عفونی.

برای کاهش حرکات زانو و جلوگیری از تشدید علائم ممکن است پزشک استفاده از زانوبندهای طبی را توصیه کند.

در صورت لزوم ممکن است پزشک اقدام به تخیله مایع داخل بورس کند.

فیزیوتراپی زانو یکی از روش های موثر در تخفیف عوارض ناشی از این بیماری است.

فیزیوتراپی سبب کاهش درد و التهاب زانو شود و مشکلات حرکتی ایجاد شده برای زانو را بهبود می بخشد.

فیزیوتراپیست تمرینات ورزشی مخصوصی را با هدف تقویت عضلات و افزایش انعطاف‌ پذیری زانو برای تنظیم می کند.

لیزر تراپی ، الکتروتراپی و درمان های دستی نیز در کنار تمرینات ورزشی به بهبود شرایط بیمار مبتلا به این عارضه کمک می کنند.

فیزیوتراپی زانو – ورزش زانو – فیزیوتراپی در شهید بهشتی – فیزیوتراپی در شهید مفتح – فیزیوتراپی در میرزای شیرازی