التهاب تاندون های شانه

پارگی مینیسک زانو
مرداد ۲, ۱۳۹۹
التهاب تاندون های شانه

التهاب تاندون های شانه که با نام تاندونیت شانه نیز شناخته می شود یکی از آسیب های شایع در بین ورزشکارانی است که شانه آن ها تحرک بالایی دارد.

تاندونیت شانه معمولا با ایجاد پارگی ‌های میکروسکوپی در تاندون های شانه نیز همراه است.

فعالیت تکراری شانه و اندام فوقانی ، وارد شدن ضربه شدید به شانه و یا وارد شدن کشش بیش از حد به تاندون های شانه از مهم ترین عواملی هستند که ریسک بروز این آسیب را افزایش می دهند.

از آن جایی که التهاب تاندون های شانه معمولا در افراد ورزشکار رخ می دهد در دسته آسیب های ورزشی شایع قرار گرفته و معمولا با راهکارهای فیزیوتراپی ورزشی قابل درمان است.

همانطور که گفته شد فعالیت های تکراری اندام فوقانی در بروز این آسیب نقش دارند به همین دلیل افرادی که به دلایل شغلی مانند خیاطی و نقاشی اندام فوقانی آن ها تحرک بالایی دارد نیز در معرض خطر ابتلا به این آسیب قرار دارند ، افزایش سن نیز ریسک بروز این آسیب را به دلیل کاهش خاصیت ارتجاعی تاندون ها افزایش می دهد.

درمان مناسب و به موقع این بیماری برای جلوگیری از بروز عوارضی همچون پارگی تاندون ها، سندرم شانه یخ زده و یا تجمع کلسیم در تاندون از اهمیت زیادی برخوردار است.

احساس درد مزمن درد شانه که مانع از حرکت دادن آن شده و انتشار درد به گردن و دست ها از علائم بارز التهاب تاندون های شانه هستند که بیماران گزارش می دهند.

علائم التهاب تاندون های شانه

• احساس درد مزمن در شانه
  • ناتوانی در حرکت دادن شانه و انجام فعالیت هایی که نیازمند بالا بردن دست به بالا سر هستند.
  • گرفتگی عضلات شانه
  • شنیده شدن صدا از شانه حین حرکت دادن آن
  • کاهش شدید دامنه حرکتی شانه
  • استراحت درد را تسکین داده و فعالیت سبب تشدید آن می شود.
  • ضعف مفصل شانه
  • حساسیت شانه به لمس و فشار
  • تشدید درد هنگام کشش عضلات شانه

• انجام فعالیت‌ های تکراری که در طی آن ها شانه و دست ها تحرک بالایی دارند مهم ترین عامل بروز التهاب تاندون های شانه است.
  • آسیب دیدگی تاندون های شانه در اثر وارد شدن ضربه شدید و ناگهانی به شانه
  • پارگی تاندون های شانه
  • ناهنجاری های مادرزادی شانه مانند شانه های جلو آمده
  • وارد شدن فشار بیش از حد بر بافت های شانه
  • پوسچر نامناسب حین انجام فعالیت ها که سبب تحت فشار قرار گرفتن شانه می شود.
  • انجام تکنیک های ورزشی بطور نادرست
  • اختلال در خون رسانی به شانه

فرد تا زمان بهبودی کامل باید از میزان فعالیت های خود بخصوص فعالیت هایی که نیازمند بالا بردن دست به بالای سر هستند اجتناب کند.

قرار دادن کمپرس یخ به فروکش کردن درد و التهاب شانه کمک زیادی می کند.

ممکن است پزشک با تجویز آتل اقدام به بی حرکت کردن شانه به مدت چند هفته بکند تا التهاب ایجاد شده از بین برود.

برای تسکین درد و التهاب ناشی از التهاب تاندون های شانه می توان از داروهای ضدالتهاب غیراستروئیدی مانند ایبوپرفن استفاده کرد ، در مواردی که درد بیمار با مسکن های رایج تسکین پیدا نمی کند تزریق داروهای استروئیدی توسط ارتوپد توصیه می شود.

فیزیوتراپی و تمرینات ورزشی مخصوص شانه بهترین روش درمان این آسیب هستند که با مراجعه به کلینیک فیزیوتراپی رها ( فیزیوتراپی در میرزای شیرازی ) می توانید از آن بهره مند شوید.

الکتروتراپی ، اولتراسوند تراپی ، درمان های دستی و تمرینات ورزشی از جمله موثرترین راهکارها در درمان تاندونیت شانه هستند.

تکنیک های درمان دستی و تمرینات ورزشی شانه نقش زیادی در بازیابی دامنه حرکتی شانه پس از این آسیب دارند.

در صورتی که روش های غیرجراحی نتوانند شرایط بیمار را بهبود بخشند جراحی به عنوان آخرین گزینه درمانی انجام می گیرد.

فیزیوتراپی در خیابان مفتح – فیزیوتراپی در خیابان بهشتی – فیزیوتراپی شانه – فیزیوتراپی ورزشی – فیزیوتراپی در قائم مقام فراهانی