آرتروز مچ دست

بورسیت زانو
شهریور ۴, ۱۳۹۹
آرتروز مچ دست

آرتروز مچ دست شایع ترین علت درد و التهاب مچ دست در افراد میانسال و سالمند است که به دلیل تخریب غضروف مفصل مچ دست رخ می دهد.

تخریب غضروف مچ دست به دلایلی همچون خم و راست شدن مکرر مچ دست و حرکات تکراری مچ دست و یا در طی روند طبیعی افزایش سن علت اصلی این بیماری مفصلی شایع است.

غضروف ها بافتی با خاصیت ارتجاعی هستند که از سر استخوان ها در مفاصل بدن را پوشانده و علاوه بر جذب شوک های وارده به مفصل در تسهیل حرکات مفصلی نیز نقش مهمی دارند ، زمانی که غضروف تخریب می شود استخوان ها بجای ان که بر روی هم بلغزند بر روی یکدیگر ساییده می شوند که این ساییدگی علاوه بر بروز درد و التهاب در مفصل مبتلا ، حرکات مفصل را محدود و زمینه ایجاد خارهای استخوانی را فراهم می آورد.

خانم های خانه دار و افرادی که به دلایل شغلی مچ دست آن ها بطور مکرر خم و راست می شود مانند تایپیست ها بیش از سایر افراد در معرض خطر ابتلا به آرتروز قرار دارند.

علائم آرتروز مچ دست

• احساس درد و ناراحتی در مچ دست که سبب محدود شدن دامنه حرکات مچ دست می شود.
  • تشدید درد با حرکت دادن دست
  • ناتوانی در انجام کارهای ظریف با دست ها
  • ناتوانی در مشت کردن دست
  • شنیده شدن صدای سایش استخوان ها
  • کاهش قدرت مچ دست در انجام فعالیت ها
  • التهاب و تورم مچ دست
  • ضعف عضلات دست
  • انتشار درد به ساعد ، بازو و حتی شانه ها
  • خشکی و کاهش انعطاف پذیری مچ دست

• حرکات تکراری مچ دست
  • سابقه خاتوادگی ابتلا به آرتروز
  • آسیب دیدگی مچ دست در اثر وارد شدن ضربه شدید به مچ دست
  • اختلالات هورمونی و مشکلات غده تیروئید نیز ریسک بروز آرتروز مچ دست را افزایش می دهند.

بیمار باید حتی امکان از میزان فعالیت هایی که نیازمند حرکت دادن مچ دست و تشدید درد و ناراحتی هستند بکاهد.

گرم کردن مفصل با کمپرس گرم با افزایش جریان خون در مچ دست به تسکین درد و همچنین بهبود دامنه حرکتی مچ دست کمک می کند.

کمپرس سرد نیز به تخفیف التهاب ناشی از آرتروز مچ دست کمک می کند.

برای تسکین در و التهاب ناشی از این بیماری استفاده از داروهای مسکن رایج همچون ایبوپروفن توصیه می شود ، تزریق داروهای استروئیدی در صورت درد شدید نیز کمک کننده خواهد بود.

استفاده از بریس و مچ بند طبی نیز برای کمک به تخفیف عوارض ناشی از این بیماری کمک کننده است.

فیزیوتراپی بهترین روش در درمان و تسکین علائم آرتروز مچ دست است که در کلینیک فیزیوتراپی رها ( فیزیوتراپی در خیابان بهشتی ) به مراجعه کنندگان عزیز ارائه می شود.

تمرین درمانی ، درمان دستی ، الکتروتراپی ، درای نیدلینگ و لیزر درمانی از جمله راهکارهای فیزیوتراپی در درمان این بیماری مفصلی شایع هستند.

تمرینات فیزیوتراپی علاوه بر کمک به تسکین درد و کاهش التهاب به بهبود عملکرد حرکتی مچ دست کمک زیادی می کنند.

در صورتی که مفصل بحدی تخریب شده باشد که با روش های غیرجراحی درد و سایر عوارض ایجاد شده برای بیمار قابل کنترل نباشد جراحی به عنوان آخرین گزینه انجام می گیرد.

فیزیوتراپی دست – فیزیوتراپی در میرزای شیرازی – فیزیوتراپی در شهید مفتح – فیزیوتراپی در سهروردی