Warning: "continue" targeting switch is equivalent to "break". Did you mean to use "continue 2"? in /home/rahaptcl/public_html/wp-content/plugins/revslider/includes/operations.class.php on line 2758

Warning: "continue" targeting switch is equivalent to "break". Did you mean to use "continue 2"? in /home/rahaptcl/public_html/wp-content/plugins/revslider/includes/operations.class.php on line 2762

Warning: "continue" targeting switch is equivalent to "break". Did you mean to use "continue 2"? in /home/rahaptcl/public_html/wp-content/plugins/revslider/includes/output.class.php on line 3706
آرتروز زانو - کلینیک فیزیوتراپی رها - فیزیوتراپی در خیابان مطهری

آرتروز زانو

التهاب تاندون آشیل
اردیبهشت ۲۹, ۱۳۹۹
پارگی مینیسک زانو
مرداد ۲, ۱۳۹۹
آرتروز زانو

آرتروز زانو یکی از انواع شایع آرتروز در بین مفاصل بدن است که معمولا در افراد میانسال و سالمند رخ داده و با بروز درد ، التهاب ، خشکی و کاهش شدید دامنه حرکتی زانو همراه است.

آرتروز نوعی بیماری پیشرونده مفصلی است که در اثر فرسایش و تخریب تدریجی غضروف مفصل رخ می دهد ، غضروف بافتی است که با خاصیت ارتجاعی از استخوان ها در محل مفصل در برابر فشارها و شوک های وارده محافظت کرده و به حرکت روان استخوان ها بر روی هم نیز کمک می کند ، در نبود غضروف استخوان ها بجای آنکه بر روی یکدیگر بلغزند ساییده شده و به همین جهت سبب بروز درد در هنگام حرکت مفصل مبتلا به آرتروز می شود.

حرکات تکراری زانو همچون خم و راست شدن مکرر ، اضافه وزن که سبب وارد شدن فشار بیش از حد به مفصل می شود و همچنین افزایش سن و روند پیری از مهم ترین عوامل افزایش دهنده خطر ابتلا به آرتروز زانو هستند.

علائم آرتروز زانو

• احساس درد در زانو
  • توزم و التهاب زانو
  • گرمی و قرمزی زانو
  • ناتوانی در خم و راست کردن زانو
  • کاهش دامنه حرکتی زانو
  • خشکی و سفتی مفصل زانو
  • ضعیف شدن عضلات زانو
  • شنیده شدن صدا از زانو هنگام حرکت دادن آن
  • محدود شدن دامنه حرکات زانو
  • ایجاد خارهای استخوانی در محل مفصل

این بیمار درمان قطعی ندارد اما برخی راهکارهای درمانی علاوه بر کمک به تخفیف علائم ایجاد شده برای بیمار از پیشرفت تخریب مفصل و ناتوانی در فرد نیز جلوگیری می کنند.

استراحت دادن به مفصل و کاهش میزان فعالیت بخصوص فعالیت هایی که با وارد شدن فشار بیش از حد بر زانوی مبتلا به آرتروز و تشدید مشکلات بیمار همراهند به بیماران مبتلا توصیه می شود. بالا و پایین رفتن از پله و راه رفتن به مدت طولانی بخصوص بر روی سطوح ناهموار سبب وارد شدن فشار زیادی به زانوها می شوند که فرد مبتلا به این عارضه باید از انجام آن ها اجتناب کند.

قرار دادن کمپرس گرم بر روی زانو با افزایش جریان خون در محل دردناک علاوه بر کمک به تسکین درد به فرایند بهبودی نیز کمک زیادی می کند ، کمپرس سرد نیز در کاهش التهاب زانو بسیار موثر است.

اضافه وزن یکی از مهم ترین عوامل تشدید مشکلات ناشی از آرتروز زانو است به همین دلیل به مبتلایان توصیه می شود تا در صورت اضافه وزن با روش های مناسب اقدام به کاهش وزن خود کنند.

برای محدود کردن حرکات زانو و تسکین درد با نظر پزشک و فیزیوتراپیست می توان از زانوبندهای طبی مخصوص استفاده کرد.

فیزیوتراپی زانو یکی از روش های موثر در درمان آرتروز زانو است.

فیزیوتراپیست از متدها و مدالیته های مختلفی همچون لیزر پرتوان ، الکتروتراپی و تمرین درمانی برای کاهش مشکلات بیماران مبتلا استفاده می کند.

فیزوتراپی زانو موجب تقویت مفصل زانو ، تسکین درد و افزایش دامنه حرکتی زانو می شود.

استفاده از داروهای ضد درد و ضد التهاب مانند ناپروکسن و ایبوپروفن به تسکین درد بیمار کمک کرده و وی را برای انجام تمرینات فیزیوتراپی یاری می کنند.

در صورتی که روش های درمانی فوق نتوانند مشکلات بیمار را کاهش دهند جراحی زانو بصورت تعویض مفصل زانو انجام می گیرد.

فیزیوتراپی در خیابان مطهری – فیزیوتراپی در میرزای شیرازی – فیزیوتراپی در سهروردی