پارگی روتاتور کاف و روش های درمان

جراحی تعویض مفصل لگن و فیزیوتراپی پس از آن
تیر ۱۸, ۱۳۹۷
پارگی روتاتور کاف

پارگی روتاتور کاف یکی از مهم ترین و شایع ترین دلایل درد شانه در افراد بزرگسال است.

پارگی روتاتور کاف به دلیل پاره شدن کامل یا ناقص در محل اتصال تعدادی از عضلات شانه به سر استخوان بازو رخ می دهد.

دسته ای از چهارعضله و تاندون های مربوطه (سوپرااسپیناتوس Supraspinatus، اینفرااسپیناتوس Infraspinatus، ساب اسکاپولاریس Subscapularis و ترس مینور Teres minor ) به نام روتاتور کاف Rotator cuff یا کلاهک چرخاننده در ناحیه شانه وجود دارند.
عضلات ذکر شده از یک طرف به استخوان کتف (اسکاپولا) متصل شده و از طرف دیگر توسط یک تاندون مشترک به بالای استخوان بازو متصل می شوند.

تاندون عضله سوپرااسپیناتوس در بالای مفصل شانه، تاندون عضله اینفرااسپیناتوس در پشت شانه و تاندون عضله ساب اسکاپولاریس در جلوی مفصل شانه قرار دارد.
تاندون عضله سوپرااسپیناتوس مهم ترین تاندونی است که در آسیب های روتاتور کاف آسیب میبیند  است.

انقباض این عضلات سبب فشرده شده سر استخوان بازو در حفره گلنوئید شده و موجب پایداری مفصل شانه می شود.
این عضلات همچنین نقش مهمی در بالا رفتن و چرخش طبیعی آن دارند.

مکانیسم اصلی پارگی روتاتورکاف گیر کردن این تاندون در ناحیه شانه بین دو استخوان بازو و زائده آکرومیون است.
زمانی که فرد سعی در بالا بردن دست خود به بالای سر دارد این دو استخوان به یکدیگر نزدیک می شوند و در صورت نزدیک شدن زیاد ممکن است سبب گیر کردن و فشرده شدن تاندون مشترک روتاتور کاف بین آنها شود.
فشردگی خیلی شدید می تواند سبب پارگی ناگهانی تاندون شود.

شیوع پارگی روتاتورکاف که سبب درد شانه می شود با افزایش بیشتر می شود، به دلیل اینکه با افزایش سن تاندون روتاتور کاف ضعیف شده و با فشارهای کمتری دچار پارگی می شود.
با افزایش سن خونرسانی به تاندون ها نیز کاهش یافته که این امر نیز به تضعیف آن ها و افزایش احتمال آسیب دیدگی آن ها به کمترین فشار می انجامد.

معاینه فیزیکی در کنار استفاده از روش های تصویر برداری همچون ام آر آی به پزشک متخصص در اتخاذ شیوه مناسب درمانی کمک می کند.

فیزیوتراپی شانه و تمرینات ورزشی شانه از موثرترین روش های درمان پارگی روتاتور کاف هستند.

پارگی روتاتور کاف

علائم پارگی روتاتور کاف

• درد شانه که با بالا بردن دست تشدید می شود.
  • ناتوانی در بالا آوردن دست
  • التهاب و تورم شانه
  • اختلال در انجام بسیاری از فعالیت های روزمره مانند شانه زدن سر به دلیل درد و ناتوانی در بالا بردن دست ها به بالای سر
  • آتروفی و ضعف عضلات اطراف شانه
  • صدا دادن شانه هنگام حرکت دادن آن
  • انتشار درد به بازوها و دست ها
  • اختلال خواب شبانه در نتیجه درد شانه

دلایل پارگی روتاتور کاف

• وارد شدن ضربات شدید و ناگهانی به شانه که سبب درد مزمن شانه می شود.
  • افتادن روی شانه در اثر حوادث ناگهانی
  • وارد شدن ضربات خفیف ولی مکرر به شانه به دلایلی همچون بد کار کردن با شانه و رعات نکردن اصول درست کار با شانه
  • بالا بردن دست به بالای سر بطور مکرر که سبب وارد شدن فشار زیادی به شانه و روتاتور کاف می شود.
  • ورزش هایی مانند تنیس و وزنه برداری به این دلیل ریسک ابتلا به این عارضه را افزایش می دهند.

درمان پارگی روتاتور کاف

خوشبختانه در اغلب موارد درمان غیر جراحی پارگی روتاتورکاف با روش هایی همچون فیزیوتراپی و تمرین درمانی موفقیت آمیز بوده و نیازی به اعمال جراحی پرعارضه وجود ندارد.

هدف از درمان پارگی روتاتور کاف کاهش درد و التهاب شانه است.

استراحت دادن به شانه با استفاده از آتل های مخصوص.

تا زمان بهبودی کامل باید فعالیت هایی را که نیازمند بالا آوردن دست هستند را به حداقل رساند.

قرار دادن کمپرس یخ در محل دردناک می تواند به کاهش درد و التهاب کمک کند.

در صورت وجود درد شدید می توان از داروهای ضد درد و ضد التهاب مانند ایبوپروفن ، آسپرین و سلکوکسیب استفاده کرد.

فیزیوتراپی شانه راهکاری موثر در کنترل درد ، تسکین علائم و درمان این عارضه است.

تکنیک های درمان دستی فیزیوتراپی شانه همچون موبیلیزاسیون مفصل شانه می تواند به تسکین و از بین بردن درد بیمار کمک کند.

درمان دستی و ماساز ناحیه شانه که توسط فیزیوتراپیست انجام می گیرد سبب افزایش خون رسانی به منطقه آسیب دیده شوده که این امر منجر به تسریع بهبودی ، کاهش درد، تحریک کلاژن سازی، پیشگیری از چسبندگی و افزایش مقاومت بافت شانه می شود.

تمرینات تقویتی و کششی شانه که توسط متخصص فیزیوتراپی به بیمار آموزش داده می شود نقش مهمی در بهبود وضعیت شانه و تسکین علائم بیمار دارد.

در موارد درد مزمن و ناتوان کننده بیمار و یا بروز پارگی وسیع در تاندون روتاتور کاف که با روش های غیر جراحی مانند فیزیوتراپی شانه قابل بهبود نیستند عمل جراحی شانه انجام می گیرد.
فیزیوتراپی شانه پس از عمل جراحی شانه برای تقویت عضلات ضعیف شده و کمک به تسریع بهبودی و بازگشت هرچه سریع تر شانه به توانایی کامل ضروری است.

در کلینیک فیزیوتراپی رها در تهران تمامی خدمات فیزیوتراپی با استفاده از بروز ترین متدهای فیزیوتراپی و پیشرفته ترین تجهیزات فیزیوتراپی به مراجعان ارائه می شود.

تلفن تماس جهت مشاوره و رزرو نوبت : ۰۲۱۸۸۳۳۲۶۶۲  – ۰۹۳۷۲۱۵۹۰۴۸