سندرم تونل کارپال : علاوم و روش های درمان
آرتروز لگن ، علائم و فیزیوتراپی آن
فروردین ۱۰, ۱۳۹۷
پارگی تاندون شانه و درمان فیزیوتراپی آن

پارگی تاندن های شانه اغلب در اثر فرسایش تدریجی تاندون ها با گذشت زمان رخ می دهد و در مواردی نیز ممکن است در اثر فعالیت های شدید و ناگهانی رخ دهد.

تاندون های شانه از اجزای مهم شانه بوده و نقش مهمی در حرکت طبیعی شانه بر عهده دارند و هرگونه آسیبی به آن ها سبب بروز درد و سایر مشکلات حرکتی شانه می شود.

آسیب و یا پارگی تاندون ها با عدم اتصال صحیح تاندون به راس استخوان عضله و اختلال در عملکرد آن مشخص می شود.

پارگی تاندون شانه در اغلب موارد در تاندون عضله فوق خاری و در موارد کمی بخش های دیگر روتاتور کاف نیز ممکن است آسیب بینند.

این آسیب معمولا در سمتی ایجاد می شود که به عنوان عضو غالب استفاده می شود یعنی افراد راست دست بیشتر با پارگی تاندون شانه سمت راست خود مواجه می شوند.

پزشک و متخصص فیزیوتراپیست با معاینه فیزیکی و استفاده از روش های تشخیصی مانند تصویر برداری با اشعه ایکس یا ام آر ای میزان و شدت آسیب را بررسی کرده و متناسب با نیاز بیمار شیوه مناسب درمانی را اتخاذ می کند.

ما در کلینیک فیزیوتراپی رها با استفاده از تجهیزات پیشرفته و با کادری مجرب و متعهد مشکل شما را به دقت ارزیابی و مناسب ترین متدهای فیزیوتراپی را برای بهبود شرایط شما به کار می گیریم.

علائم پارگی تاندون شانه

• درد و التهاب شانه
  • انتشار درد به دست ها و گردن
  • خشکی مفصل شانه
  • محدودیت حرکتی شانه
  • تشدید درد با حرکت کردن شانه و دست ها
  • شنیده شدن صدا از شانه هنگام حرکت دادن آن
  • ضعف عضلات و ماهیچه های اطراف شانه

انواع پارگی تاندون شانه

پارگی جزئی

تاندون بطور کامل دچار پارگی نشده ولی بافت نرم آسیب دیده و سبب بروز درد و التهاب و مشکلات حرکتی برای شانه می شود.

پارگی کامل

در این وضعیت تاندون ها در جایی که به سر استخوان بازو متصلند دچار پارگی شده و فضای خالی در تاندون ایجاد می شود.

• فرسایش تدریجی تاندون شانه
  • انجام فعالیت های تکراری شانه در اثر فعالیت های شغلی و ورزشی
  • افزایش سن
  • آسیب دیدگی قبلی شانه
  • ضربه مستقیم به شانه
  • زمین خوردن در وضعیت نامناسب در حالی که دست ها بطور کشیده قرار گرفته اند.
  • حرکات ناگهانی و نامناسب شانه
  • بلند کردن اجسام سنگین

فیزیوتراپی شانه

فیزیوتراپی و انجام تمرینات ورزشی مخصوص شانه تحت نظر فیزیوتراپیست موثرترین روش در بهبود این مشکل است.

در صورتی که آسیب شانه بحدی شدید باشد که نیازمند جراحی باشد فیزیوتراپی شانه پس از جراحی نیز برای بازگشت سریعتر حرکات شانه ضروری است.

فیزیوتراپیست برای بهبود آسیب ایجاد شده از متدهای درمانی متفاوتی مانند الکتروتراپی، سوزن خشک، لیزر پرتوان، ماساژ و … بهره می گیرد.

متخصص فیزیوتراپی تمرینات کششی و تقویتی مخصوص فیزیوتراپی شانه را برای کمک به افزایش استحکام شانه، بهبود انعطاف پذیری و افزایش دامنه حرکتی شانه برای بیمار تجویز می کند.

سایر راهکارهای درمانی

• استراحت دادن به شانه
  • قرار دادن کمپرس یخ در محل درد می تواند بطور موقتی سبب فروکش کردن درد و سایر علائم شود.
  • پرهیز از انجام فعالیت هایی که طی آن ها باید دست ها بالای سر بروند و نیازمند حرکت زیاد شانه هستند، چراکه این حرکات نه تنها سبب تشدید درد می شوند بلکه التهاب را نیز افزایش می دهند.
  • ممکن است پزشک آتل هایی را برای بی حرکت کردن موقتی شانه و استراحت دادن به آن توصیه کند.
  • داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی مانند ایبوپروفن و ناپروکسن نیز می توانند درد و التهاب را بطور موقتی تتسکین دهند.
    در مواردی که درد بیمار بطور دائمی وجود داشته و غیر قابل تحمل باشد داروهای کورتیکواستروئیدی در محل درد تزریق می شوند.
    البته دفعات تزریق این داروها بدلیل عوارض جانبی که در پی دارند باید محدود باشد.
  • در صورت پارگی کامل تاندون شانه و در صورتی که روش های فوق نتوانند درد و علائم بیمار را کنترل کنند جراحی باز و جراحی به روش آرتروسکوپی انجام می گیرد.