آرتروز شانه و درمان آن با فیزیوتراپی

کمردرد، دلایل و درمان آن با فیزیوتراپی
خرداد ۱۰, ۱۳۹۷
آرتروز شانه

آرتروز مفصل شانه یکی از شایع ترین انواع آرتروز است که سبب بروز درد و محدودیت حرکات شانه می شود.

مفصل شانه یکی از متحرک ترین مفاصل بدن است و همین امر موجب شیوع بالای آرتروز شانه نسبت به دیگر مفاصل بدن است.

ساییدگی غضروف پوشش دهنده اطراف مفصل شانه عامل بروز آرتروز شانه است که سبب ساییدگی استخوان ها در محل مفصل بر روی هم و بروز درد و محدودیت حرکتی مفصل می شود.

این بیماری مفصلی شایع که به دلیل آسیب و تخریب غضروف مفصل شانه رخ می دهد اغلب در زنان بالای ۵۰ سال دیده می شود.

آرتروز مفصل شانه سبب بروز درد ، خشکی و سفتی و کاهش دامنه حرکتی شانه می شود.

خوشبختانه در اغلب مبتلایان با روش های غیر جراحی همچون فیزیوتراپی شانه می توان علائم بیماری را کنترل و عملرکد شانه را بهبود بخشید.

رباط‌ ها و تاندون‌ ها در حفظ پایداری شانه نقش دارند و هرگون آسیبی در این اجزا می تواند ریسک ابتلا به آرتروز مفصل شانه را افزایش دهد.

ایجاد خارهای استخوانی در محل مفصل مهم ترین عارضه ای است که در طی این بیماری سبب ایجاد درد می شود.

فرسایش تدریجی مفصل در نتیجه افزایش سن مهم ترین عامل زمینه ای ابتلا به این بیماری است.

آسیب های وارده به مفصل شانه و از جا دررفتن استخوان شانه نیز از دیگر عواملی هستند که ریسک ابتلا به آرتروز را افزایش می دهند.

علائم آرتروز شانه

• درد شانه بخصوص هنگام فعالیت
  • اختلال در عملکرد طبیعی شانه
  • بی خوابی شبانه به علت درد
  • سفتی و خشکی مفصل شانه
  • کاهش دامنه حرکتی شانه و محدود شدن حرکات شانه
  • شنیده شدن صدا از مفصل هنگام حرکت دادن آن
  • آتروفی و لاغر شدن عضلات شانه
  • تورم و التهاب در ناحیه مفصل
  • دفورمیتی مفصل شانه
  • حساسیت به لمس و فشار
  • کاهش قدرت شانه

دلایل و عوامل زمینه ای

• وارد شدن ضربه مستقیم به مفصل شانه حین حوادث ناگهانی
  • آسیب های قبلی مفصل شانه مانند شکستگی و دررفتگی مفصل شانه
  • حرکات تکراری مفصل شانه
  • افزایش سن
  • برخی بیماری ها مانند روماتیسم مفصلی و نقرس ریسک ابتلا به انواع آرتروز را افزایش می دهند.
  • فعالیت های شغلی و ورزشی که با حرکات مکرر شانه همراهند و فشار زیادی به مفصل شانه وارد می کنند.
  • انجام جراحی مفصل شانه در گذشته
  • سابقه خانوادگی ابتلا به بیماری های مفصلی
  • عفونت های مفصل شانه
  • عوارض جانبی مصرف برخی داروها
  • مشکلات مادرزادی مفصل شانه
  • اختلال در سوخت و ساز بدن
  • پارگی و آسیب تاندون های شانه

استراحت و کاهش سطح فعالیت شانه می تواند به کاهش درد و تسکین سایر علائم بیماری کمک کند.

قرار دادن کمپرس گرم و کمپرس یخ در محل مفصل شانه می تواند به کاهش درد کمک کند.

با تجویز پزشک و متخصص فیزیوتراپی می توان از آتل های مخصوص که سبب کاهش حرکات شانه می شوند برای فراهم آوردن فرصت برای ترمیم آسیب ایجاد شده استفاده کرد.

فیزیوتراپی شانه موثرترین راهکار غیر جراحی درمان آرتروز شانه است که بدون داشتن عوارض جراحی می توان به درمان آرتروز کمک کند.

آرتروز شانه

تمرینات فیزیوتراپی شانه دامنه حرکتی شانه را بهبود می بخشد.

تمرینات کششی شانه به بازیابی دامنه‌ی حرکتی شانه و تقویت عضلات ضعیف شده شانه کمک می کند.

فیزیوتراپی شانه سبب بهبود انعطاف پذیری ، کاهش خشکی و افزایش دامنه حرکتی مفصل شانه می شود.

متخصص فیزیوتراپی از سایر مدالیته ها همچون لیزر درمانی و تحریک الکتریکی نیز برای کمک به درمان آرتروز شانه استفاده می کند.

برای مراجعه به کلینیک فیزیوتراپی در غرب تهران و دریافت خدمات فیزیوتراپی شانه می توانید به کلینیک فیزیوتراپی رها مراجعه بفرمایید.

متخصصان ما از بروز ترین متدهای فیزیوتراپی برای کمک به بهبود شرایط فعلی شما استفاده می کنند.

تلفن تماس جهت دریافت نوبت فیزیوتراپی و مشاوره درمانی : ۰۲۱۸۸۳۳۲۶۶۲  و  ۰۹۳۷۲۱۵۹۰۴۸

درمان های دستی و کایروپراکتیک نیز به بهبود شرایط حرکتی مفصل مبتلا به آرتروز کمک می کند.

مصرف داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی مانند آسپرین و ایبوپروفن با تجویز پزشک می تواند به کاهش درد و التهاب بطور موقتی کمک کند.

در صورت درد شدید تزریق داروهای کورتیکواستروئیدی می تواند به تسکین درد و التهاب کمک کند.

آرتروز شانه

در صورتی که آرتروز بحدی پیشرفت کرده که سبب تخریب کامل مفصل و اختلال شدید در عملکرد شانه شده عمل جراحی شانه انجام می گیرد.

آرتروسکوپی و جراحی تعویض مفصل شانه از رایج ترین روش های جراحی در درمان آرتروز شانه هستند.

در موارد خفیف تر آرتروسکوپی و در موارد شدید تر جراحی تعویض مفصل انجام می گیرد.

توانبخشی پس از جراحی های شانه با فیزیوتراپی شانه تکمیل کننده درمان بوده و بدون آن روند بهبودی پس از جراحی ناقص خواهد بود.