آرتروز لگن ، علائم و فیزیوتراپی آن

فروردین ۱۹, ۱۳۹۷
آرتروز لگن

آرتروز لگن ، علائم و فیزیوتراپی آن

آرتروز یکی از بیماری های شایع و مزمن مفصلی است که می تواند در هر مفصلی از بدن رخ داده و منجر به بروز مشکلانی همچون درد و محدودیت حرکتی مفصل مربوطه شود.

زمانی که التهاب و آسیب دیدگی مفصل بتدریح موجب سایش و فرسودگی بافت غضروف می شود آرتروز رخ می دهد که در آرتروز لگن غضروف مفصل لگن بطور تدریجی دچار فرسایش و ضعف و بروز علائم آرتروز می شود.

درد، التهاب، سفتی و خشکی مفصل لنگن و محدودیت حرکتی مفصل لگن و ران و در موراد شدید ایجاد بدشکلی در مفصل لگن از علائم و عوارض آرتروز لگن هستند.

آرتروز لگن سبب بروز درد مزمن و شدیدی می شود که در بسیاری از مبتلایان به کشاله ران، باسن و حتی زانو ها نیز منتشر شده و موجب اختلال در عملکرد این اندام ها نیز می شود.

آرتروز لگن که اغلب در افراد سالمند رخ می دهد بطور تدریجی سبب کاهش دامنه حرکتی مفصل لگن و بروز مشکلات حرکتی در بیمار می شود.

فرسایش غضروف لگن سبب سایش استخوان ها بر روی هم شده که این وضعیت می تواند درد شدیدی را برای بیمار در پی داشته باشد.
درد شدید سبب می شود بیمار از ترس درد فعالیت های خود را تا حد زیادی کاهش دهد.

در برخی مبتلایان به آرتروز لگن ممکن است استخوان سازی نابجا سبب ایجاد خار های استخوانی شده که این عامل نیز می تواند سبب تشدیدی درد شود.

اختلال در انجام فعالیت های عادی فرد به علت درد و عوارض ناشی از آرتروز لگن مشکل بزرگی است که بسیاری از مبتلایان به این عارضه از آن رنج می برند.

اضافه وزن یکی از مهم ترین دلایل اافزایش دهنده ریسک ابتلا به انواع آرتروز بخصوص آرتروز لگن و زانو است.

اضافه وزن سبب می شود که فشار غیر طبیعی و بیش از حد تحمل مفاصل به آن ها وارد شده که این امر با گذشت زمان تخریب مفاصل را سرعت می بخشد و زمینه را برای بروز آرتروز و سایر بیماری های مفصلی فراهم می آورد.

پزشک با استفاده از روش های تشخیصی مانند آزمایش خون، رادیوگرافی و تصویر برداری ام آرآی و همچنین معاینه فیزیکی بیمار شدت آرتروز رتا بررسی کرده و متناسب با آن مناسب ترین روش های درمانی را توصیه می کند.

فیزیوتراپی لگن در کنار سایر راهکارهای درمانی به بهبود آرتروز لگن کمک می کند.

آرتروز لگن

علائم و عوارض آرتروز لگن

• درد مزمن و در مواردی شدید و ناتوان کننده
  • فعالیت و حرکت دادن لگن درد را تشدید می کند.
  • تشدید درد و خشکی پس از مدتی بی حرکت ماندن مفصل لگن
  • انتشار درد به ستون فقرات و پاها
  • عدم توانایی حفظ تعادل هنگام راه رفتن و لنگیدن
  • ایجاد بدشکلی در مفصل لگن
  • ناتوانی در حرکت دادن لگن
  • کاهش دامنه حرکتی مفصل لگن
  • صدا دادن مفصل هنگام حرکت دادن آن
  • قفل شدن مفصل لگن
  • التهاب و تورم مفصل لگن
  • خشکی مفصل لگن

• وارد آمدن فشار های غیر طبیعی و تکراری به مفصل لگن به دلایل شغلی و عادات نادرست حرکتی
  • عوامل ژنتیکی و سابقه خانوادکگی ابتلا به انواع آرتروز
  • افزایش سن
    با افزایش سن احتمال آسیب به مفاصل افزایش می یابد.
    فرسایش تدریجی مفاصل نیز در اثر افزایش سن محتمل است.
  • آسیب های قبلی مفصل لگن
  • اختلالات مادرزادی مفصل لگن
  • اضافه وزن و چاقی بیش از حد

• استراحت ، کاهش فعالیت بدنی و اجتناب از انجام فعالیت هایی که درد ناشی از آرتروز لگن را تشدید می کنند.
  • ورزش های سبک مانند پیاده روی آرام با تشخیص متخصص فیزیوتراپی می تواند برای مبتلایان به آرتروز لگن مفید باشد.
  • در صورتی که بیمار اضافه وزن دارد مهم ترین کار کاهش وزن است که می تواند تا حد زیادی به افزایش موفقیت درمان بیماری کمک کند.
  • ممکن است فیزیوتراپیست برای کمک به کاهش فشار وارده به لگن و بهبود شرایط حرکتی بیمار وسایل کمک حرکتی مانند عصا و واکر را تجویز کند.
  • دارهای ضد درد غیر استروئیدی مانند ایبوپروفن و ناپروکسن و در صورت وجود درد شدید و غیر قابل کنترل داروهای کورتونی برای تسکین علائم و درد و ناراحتی ناشی از آرتروز تجویز می شوند.
  • فیزیوتراپی لگن می تواند به بهبود مشکلات و کاهش درد ناشی از این بیماری کمک کند.
    فیزیوتراپی لگن با استفاده از مدالیته های درمانی و تمرینات مخصوص لگن انجام می گیرد.
    متخصص فیزیوتراپی از مدالیته های درمانی مانند الکتروتراپی و درمان دستی برای فیزیوتراپی لگن استفاده می کند.
  • در صورتی که مفصل لگن بحدی تخریب شده باشد که با روش های فوق نتوان درد و سایر مشکلات بیمار را کاهش داد عمل جراحی به عنوان آخرین راه انجام می گیرد.

برای دریافت مشاوره و دریافت خدمات فیزیوتراپی آرتروز لگن به کلینیک فیزیوتراپی رها مراجعه کنید.

آدرس : تهران ، اتوبان کردستان ، بلوار آزادگان ( شیخ بهایی جنوبی ) ، خیابان دبستان پلاک ۳ ، طبقه دوم واحد ۶

مدیریت : فیزیوتراپیست رها شمس صالحی

تلفن های تماس: