فیزیوتراپی دیسک کمر
آرتروز شانه و درمان آن با فیزیوتراپی
اردیبهشت ۳۰, ۱۳۹۷
درمان خار پاشنه با فیزیوتراپی

ایجاد زایده استخوانی در ناحیه استخوانی پاشنه پا که سبب بروز درد و ناراحتی کف پا می شود عارضه ای است که با نام خار پاشنه شناخته می شود.

درد پاشنه پا یکی از مشکلات شایع پا است که در بسیاری از موارد بدلیل وجود خار پاشنه رخ می دهد.

خار پاشنه پا سبب بروز درد و التهاب کف پا بخصوص حین راه رفتن می شود.

یکی از مهم ترین علائم خار پاشنه درد و التهاب لیگامان هایی است که از ابتدا تا انتهای کف پا کشیده شده و موجب اتصال استخوان پاشنه پا به پنجه و انگشتان می شوند.

وحود زائده استحوانی در کف پا مهم ترین علت التهاب و درد کف پا است که در مواردی می تواند راه رفتن را برای فرد مبتلا غیر ممکن کند.

درد ناشی از این عارضه که اغلب بصورت تیز و گزنده گزارش می شود بیشتر در مرکز پاشنه یا لبه داخلی پا احساس شده و منجر به بروز محدودیت های حرکتی می شود.

ایستادن های طولانی مدت و پوشیدن کفش های پاشنه بلند از مهم ترین عوامل وارد شدن فشار بیش از حد به کف و افزایش ریسک ابتلا به خار پاشنه هستند.

بسیاری از مبتلایان به این بیماری شایع بدلیل ترس از تشدید درد هنگام راه رفتن واکنش هایی از خود نشان می دهند که در طولانی مدت می تواند با بروز مشکلاتی در ستون فقرات و زانو ها همراه باشد.

اسکن‌ اولتراسوند و تصویر برداری ام آر آی برای تشخیص دقیق خار پاشنه به متخصص فیزیوتراپی کمک می کنند.

فیزیوتراپی و تمرینات ورزشی مخصوص پا از درمان های اصلی خار پاشنه بشمار می روند.

درمان خار پاشنه با فیزیوتراپی می تواند به تسکین درد و کاهش مشکلاتی که برای فرد ایجاد شده کمک کند.

علائم خار پاشنه

• درد تیز و سوزشی كف‌ پا
  • التهاب کف پا
  • درد و سفتی پاشنه پا
  • تشدید درد با راه رفتن و ایستادن بر روی پا
  • احساس فرو رفتن جسم تیز در کف پا
  • تشدید درد و خشکی در ابتدای روز و شروع حرکت
  • لنگیدن

دلایل ایجاد خار پاشنه

• اضافه وزن
    بسیاری از مبتلایان به خار پاشنه دچار اضافه وزن هستند.
    اضافه وزن سبب می شود فشار بیش از حد به کف پا وارد شده و خار پاشنه به مرور ایجاد شود.
  • استخوانی‌ شدن‌ رباط‌ های‌ كف‌ پا
  • ایستادن و راه رفتن به مدت طولانی بخصوص راه رفتن بر روی سطوح ناهموار
  • آسیب‌ های وارد شده به‌ بافت‌ پاشنه‌ پا
  • پوشیدن کفش ها نامناسب و غیر استاندارد
  • پوشیدن کفش های تنگ و پاشنه بلند
  • چرخش غیر طبیعی پاها به سمت داخل
  • سفت بودن بیش از حد ماهیچه های ساق پا
  • خشکی و سفتی تاندون آشیل

درمان خار پاشنه

افراد مبتلا به این عارضه باید فعالیت هایی که نیازمند راه رفتن و یا ایستادن به مدت طولانی هستند را تا زمان بهبودی به حداقل برسانند.

استفاده از کمپرس یخ و قرار دادن آن در محل درد می تواند به کاهش درد و التهاب کمک کند.

مبتلایان به خار پاشنه برای راه رفتن حتی راه رفتن در منزل باید از کفش یا دمپایی های طبی محافظ کف پا استفاده کنند.
کفش های طبی مخصوص این بیماری با داشتن قوس و پاشنه مناسب موجب کاهش فشار بر روی رباط پلانتار فاسیا و در تیجه تسکین درد و التهاب می شوند.
ارتزهای طبی نیز که توسط متخصص ارتوپد فنی تهیه می شوند در مواردی که خار پاشنه به علت وجود ناهنجاری های ساختاری کف پا رخ داده موثرند.
قرار دادن پدهای محافظ در کفش نیز می تواند کمک کننده باشد.

در صورتی که درد شدید ناشی از خار پاشنه مانع از انجام فعالیت های طبیعی فرد شده است می توان از داروهای ضد درد و ضد التهاب مانند ایبوپروفن و ناپروکسن استفاده کرد.
در صورت عدم تسکین درد با داروهای ذکر شده داروهای کورتیکواستروئیدی تزریقی می تواند کمک کننده باشد.

فیزیوتراپی خار پاشنه

فیزیوتراپی مهم ترین و در عین حال موثرترین درمان خار پاشنه است.

روش های فیزیوتراپی خار پاشنه بدون داشتن عوارض جانبی موجب تسکین درد و التهاب کف پا می شوند.

شاک ویو تراپی یکی از روش های مورد استفاده در درمان خار پاشنه با فیزیوتراپی است که سبب ایجاد عروق خونی جدید شده که این امر می تواند با افزایش گردش خون موضعی درد و التهاب را تسکین دهد.

درمان خار پاشنه با فیزیوتراپی

ماساژ کف پا و ماساژ عمقی بافتی که خار پاشتنه در آن ایجاد شده توسط متخصص فیزیوتراپی موجب کاهش سفتی و خشکی شده و درد را تسکین می دهد.

افزایش جریان خون ناشی از درمان با اولتراسوند موجب بهبود گردش خون و افزایش اکسیژن رسانی به بافت های آسسب دیده شده و از این طریق بهبودی این عارضه کمک می کند.

درمان خار پاشنه با لیزر یکی از درمان های نوین و موثر این بیماری است که در اغلب موارد نتایج مثبتی به همراه داشته است.

برای مراجعه به کلینیک فیزیوتراپی در غرب تهران به کلینیک فیزیوتراپی رها مراجعه بفرمایید.

کلینیک فیزیوتراپی رها متعهد است خدمات فیزیوتراپی خار پاشنه را به بهترین صورت ممکن به مراجعه کنندگان عزیز ارائه دهد.

اتوبان کردستان ، بلوار آزادگان ( شیخ بهایی جنوبی ) ، خیابان دبستان پلاک ۳ ، طبقه دوم واحد ۶

تلفن تماس :  ۰۲۱۸۸۳۳۲۶۶۲ – ۰۹۳۷۲۱۵۹۰۴۸