سندرم تونل کارپال : علائم و روش های درمان

اسفند ۲۰, ۱۳۹۶
سندرم تونل کارپال : علاوم و روش های درمان

سندرم تونل کارپال : علائم و روش های درمان

سندرم تونل کارپال یکی از مهم ترین و در عین حال شایع ترین دلایل درد مچ دست است.

بیماری سندرم تونل کارپال، عارضه ای است که اغلب در اثر فعالیت های شغلی که با حرکت بیش از حد مچ دست همراهند رخ می دهد.

تونل کارپ کانالی در مچ است که عصب میانی در آن قرار داشته و به انگشت شست و قسمتی از کف دست، انگشت اشاره، انگشت میانی و قسمتی از انگشت سوم حس می دهد.
قرار گرفتن مچ دست در وضعیت نامناسب سبب وارد شدن به این عصب  و بروز این بیماری شایع می شود.

سندرم تونل کارپال اغلب در زنان  در سنین ۴۰ تا ۶۰ سال رخ می دهد.

کاهش حس نوک انگشتان که در اثر پیشرفت بیماری دور از انتظار نخواهد بود سبب اختلال در انجام فعالیت های فرد و درد مزمن مچ دست می شود.

اجتناب از قرار دادن مچ دست به مدت طولانی در وضعیت نامناسب می تواند به پیشگیری از این بیماری کمک کند.

زنان خانه دار و افرادی که واسطه شرایط شغلی و حرکتی مچ دستشان به مدت طلانی در وضعیت نامناسب قرار می گیرد مانند کاربران کامپیوتر بیش از سایر افراد در معرض خطر ابتلا به سندرم تونل کارپال هستند.

تشخیص به موقع و شروع هرچه سریع تر درمان می تواند روند پیشرفت بیماری را متوقف، فرایند درمان را تسریع و از آسیب دائمی عصب مدیان جلوگیری کند.

علائم سندرم تونل کارپال

• درد شدید و مزمن مچ دست بطوریکه سبب اختلال در انجام فعالیت ها می شود.
  • بی حسی انگشتان و مچ دست
  • کاهش قدرت و ضعف مچ دست و انگشتان
  • گزگز کردن انگشتان دست
  • سوزش و خواب رفتن انگشتان، کف و مچ دست
  • منتشر شدن درد به آرتج و حتی شانه ها
  • اختلال در حرکت انگشتان
  • آتروفی عضلات مچ دست
  • قرمزی و گرمی مچ دست

سندرم تونل کارپال : علاوم و روش های درمان

• استفاده بیش از حد از مچ دست
  • وارد آمدن فشارهای تکراری به مچ دست
  • فعالیت های تکراری با دست و مچ دست
  • برخی بیماری ها مانند روماتیسم مفصلی، دیابت، اختلالات غده تیروئید، نارسایی کلیه و … می توان با افزایش احتمال ابتلا به مشکلاتی مانند سندرم تونل کارپال همراه باشند.
  • سابقه خانوادگی ابتلا به این بیماری
  • آسیب دیدگی قبلی مچ دست
  • وجود کیست یا تومور داخل تونل کارپ
  • انجام برخی ورزش ها مانند تنیس
  • شرایط شغلی نامناسب

روش های درمان سندرم تونل کارپال

• استراحت دادن به دست و کاهش سطح فعالیت مچ دست
  • اجتناب از انجام کارهایی که باعث وارد آمدن فشار به عصب مدیان و تشدید درد می شوند.
  • در برخی موارد متخصص آتل هایی مخصوص برای محافظت از مچ دست و کاهش حرکات مچ دست تجویز می کند.
  • تجویز داروهای ضد درد و ضد التهاب مانند ایبوپروفن و آسپرین برای تسکین موقت درد و در مواردی که درد بیمار مانع انجام فعالیت های عادی فرد می شود داروهای کورتونی تزریقی تجویز می شود.
  • فیزیوتراپی مچ دست و تمرین درمانی موثرترین درمان سندرم تونل کارپال است که باید هرچه سریع تر انجام گیرد.
    متخصص فیزیوتراپی برنامه تمرینی مخصوصی برای مچ دست بیمار تهیه کرده و به وی آموزش می دهد.
    فیزیوتراپیست همچنین از مدالیته های درمانی دیگری نیز مانند الکترآکوپانچر که نوعی روش درمانی مبتنی بر طب سوزنی است بهره می برد.
  • در صورتی که روش های درمانی ذکر شده نتوانن سبب بهبودی و تسکین علائم بیمار شوند جراحی برای آزاد سازی عصب درگیر انجام می گیرد.

کلینیک فیزیوتراپی رها یکی از مجهزترین مراکز فیزیوتراپی تهران بوده و با کادری مجرب و متعهد خدمات فیزیوتراپی را به شما بیماران محترم ارائه می دهد.