کمردرد، دلایل و درمان آن با فیزیوتراپی

پارگی روتاتور کاف و روش های درمان
خرداد ۱۸, ۱۳۹۷
کمردرد

کمر درد یکی از بیماری های شایع اسکلتی_ عضلانی است بطوری که اغلب افراد در طول عمر خود آن را تجربه کرده اند.

خوشبختانه در اغلب موارد درد کمر به علت وجود یک مشکل ساده بوده و بطور خودبخود و با چند روز استراحت و اجام نرمش های ساده بهبود می یابد.

گاهی نیز ممکن است کمر درد بحدی شدید و مزمن شود که فرد را بطور کلی خانه نشین کرده و فرد را به سوی مراکز درمانی و کلینیک فیزیوتراپی بکشاند.

گاهی ممکن است درد کمر و ستون فقرات به علت بروز مشکل جدی در ستون فقرات و کمر مانند دیسک کمر ، تنگی کانال نخاعی و … رخ دهد که در این موارد نیازمند دریافت اقدامات درمانی در کمترین زمان ممکن است.

برای مراجعه به کلینیک فیزیوتراپی در تهران و تشخیص علت کمردرد و درمان کمردرد خود می توانید به کلینیک فیزیوتراپی رها در اتوبان کردستان خیابان شیخ بهایی مراجعه بفرمایید.

متخصصان ما با ارزیابی دقیق ستون فقرات و کمر شما به تشخیص علت بوجود آورنده کمردرد شما پرداخته و از مناسب ترین مدالیته های فیزیوتراپی برای درمان کمردرد شما استفاده می کنند.

تلفن تماس جهت مشاوره درمان کمردرد و رزرو نوبت فیزیوتراپی کمردرد با این شماره ها تماس حاصل بفرمایید : ۰۲۱۸۸۳۳۲۶۶۲ – ۰۹۳۷۲۱۵۹۰۴۸

آرتروز کمر

آرتروز شایع ترین بیماری التهابی مفاصل است که سبب بروز درد، خشکی و محدودیت حرکتی مفاصل مبتلا می شود.

فیزیوتراپی کمر در درمان درد کمر ناشی از آرتروز بسیار موثر است.

گرفتگی کمر

نشستن به مدت طولانی و یا نشستن در وضعیت بدنی نامناسب، چرخش ناگهانی کمر، برداشتن و حمل اجسام سنگین و عادات حرکتی نادرست از دلایل شایع گرفتگی عضلات کمر و عوارضی همچون کمر درد هستند.

فتق دیسک کمر

حرکات ناگهانی کمر و بلند کردن و حمل اجسام سنگین از رایج ترین دلایل ابتلا به فتق دیسک بین مهره ای هستند.

فیزیوتراپی دیسک کمر از موثرترین روش های درمانی فتق دیسک کمر است که می تواند عوارض و علائم بیماری را کاهش داده و وضعیت حرکتی فرد را بهبود بخشد.

تنگی کانال نخاعی

تنگی کانال نخاعی یکی از دلایل شایع کمر درد است که در نتیجه کاهش فضای داخلی کانال عبور ریشه های عصبی نخاعی رخ می دهد.

شرایط شغلی

درد کمر ناشی از شرایط شغلی شایع ترین مشکل ارتوپدی است که بسیاری از افراد شاغل از آن رنج می برند.

اعمال فشار در نتیجه قرار گرفتن ستون فقرات در وضعیت نامناسب ، پیچش و چرخش بیش از حد کمر و حرکات تکراری کمر از مهم ترین دلایل کمردرد شغلی هستند.

کمردرد التهابی

این نوع از دردها اغلب در ابتدای روز شدید بوده و تدریج در طی روز و با انجام فعالیت بهبود می یابند.

آرتروز و روماتیسم مفصلی از شایع ترین دلالی کمردرد التهابی هستند.

کمردرد عصبی

گاهی ممکن است اسپاسم عضلات کمر به دلیلی عصبی شدن و مشکلاتی همچون استرس و اضطراب رخ بدهد.

با کاهش استرس و تسط بر اعصاب می توان درد و اسپاسم عضلات کمر را کاهش داد.

اختلال در تعادل هورمون ها

اختلالات هورمونی بخصوص در بین بانوان یکی از دلایل شایع کمردرد بخصوص در خانم ها است.

بارداری

کمردرد بارداری مهم ترین مشکل ارتوپدی در بانوان باردار است که اغلب مادران باردار آن را تجربه می کنند.

شل شدن لیگامان ها به دلیل ترشح هورمون ها خاص دوران بارداری و فشار ناشی از وزن جنین در شکم مادر سب بروز درد کمر و ستون فقرات در دوران بارداری می شود.

فیزیوتراپی بارداری یکی از شاخه های مهم فیزیوتراپی است که به کاهش عوارض دوران بارداری کمک می کند.

با انجام نرمش های فیزیوتراپی در دوران بارداری می توان این مشکلات را به حداقل رساند.

اضافه وزن

بسیاری از مبتلایان به کمردرد دچار اضافه وزن و چاقی هستند.

وارد شدن فشار ناشی از وزن بیش از حد بر روی ستون مهره ها از عوامل رایج کمردرد است.

درمان کمردرد

برای درمان کمردرد تا زمان بهبودی کامل سطح فعالیت های خود را کاهش دهید تا عضلات کمر کمی بیشتر استراحت کنند، البته در بسیاری از موارد به مبتلایان به درد کمر توصیه به استراحت مطلق نمی شود چراکه ممکن است سبب تشدید درد و مشکلات فرد شود.

استفاده از کمپرس گرم و گرفتن دوش آب گرم یکی از راهکارهای موثر در درمان کمردرد است.

داروهای ضدالتهابی غير استروئیدی ماند ایبوپرفن و ناپروکسن با نظر متخصص برای تسکن درد مورد استفاده قرار می گیرند.

داروهای شل‌ کننده عضلانی در مواردی که اسپاسم عضلات کمر سبب کمردرد شده می تواند به کاهش و از بین بردن درد کمک کند.

داروهای تزریقی کورتونی در موارد درد شدید ممکن است توسط متخصص تجویز شود.

فیزیوتراپی کمر

فیزیوتراپی موثرترین راهکار در درمان کمردرد است که با استفاده از عوامل فیزیکی به درمان مشکلات ارتوپدی از جمله کمردرد کمک می کند.

تکنیک های درمان دستی و کایروپراکتیک، کشش ستون فقرات ، شااک ویو تراپی سوزن خشک، لیزر پرتوان و تمرین درمانی از مدالیته های پرکاربرد فیزیوتراپی کمر در درمان این عارضه هستند.

برای مراجعه به کلینیک فیزیوتراپی خوب در تهران می توانید به کلینیک فیزیوتراپی رها از مجهزترین کلینیک های فیزیوتراپی در تهران مراجعه بفرمایید.

انجام ورزش کمر تحت نظر فیزیوتراپیست با تقویت عضلات کمر به افزایش انعطاف پذیری و کاهش درد بیمار کمک می کند.

برای دریافت برنامه ورزشی کمر با متخصص فیزیوتراپی خود مشورت کنید.