اسپوندیلیت آنکیلوزان : علائم و روش های درمان

مزایای ماساژ سوئدی
بهمن ۲۸, ۱۳۹۶
اسپوندیلیت آنکیلوزان : علائم و روش های درمان

اسپوندیلیت آنکیلوزان یا روماتیسم ستون فقرات نوعی بیماری التهابی ستون فقرات است که در اغلب موارد استخوان های ستون فقرات و لگن را درگیر می کند.

منشا بیماری اسپوندیلیت انکیلوزان التهاب لیگامان ها و رباط های مرتبط با ستون فقرات است.

این بیماری مزمن، دردناک و پیشرونده در بین افراد نوجوان و جوان بخصوص در جنس مذکر شیوع بیشتری دارد.

درگیری و آسیب لگن خاصره و ستون فقرات در مردان شایع تر است و فسه سینه، مفصل ران و شانه ها و پا نیز ممکن است درگیر شوند.

درگیری و التهاب ستون فقرات در زنان به شدت مردان نبوده و ممکن است مفصل لگن و ران و زانو ها نیز درگیر شوند.

این بیماری در اصل مفاصل ستون فقرات را درگیر می کند، اما در مواردی ممکن است سایر مفاصل و رباط ها را نیز درگیر کند.

اندام های دیگر مانند  چشم، ریه، روده و قلب نیز  ممکن است درگیر عوارض این بیماری شوند.

فرسایش تدریجی استخوان در محل اتصال رباط ها و مفاصل به استخوان در اثر التهاب ایجاد شده رخ می دهد.

به محض فروکش کردن التهاب روند التیام استخوان های جدید شروع شده که می تواند منجر به تشکیل استخوان اضافی در منطقه ملتهب شده و منجر به محدودیت حرکات مفصل شود.

التهاب های مکرر و استخوان سازی های نابجا سبب تشکیل استخوان های اضافی بیشتر و ثابت شدن ستون فقرات کمری و پشتی شده که می تواند عوارض جدی حرکتی و بدشکلی های ستون فقرات را در پی داشته باشد.

اسپوندیلیت آنکیلوزان سبب جوش خوردن مهره ها در ستون فقرات می شود.

علائم بیماری دوره های شدت و ضعف دارد و بصورت دوره های شعله ور شدن و فروکش کردن خود را نشان می دهد.

شکستگی ستون فقرات در بیماران مبتلا به اسپوندیلیت آنکیلوزان شایع است چون بسیاری مواقع بعلت پوکی استخوان و انعطاف بسیار کم، به راحتی نیروهای ناشی از ضربات و فشار زیاد سبب شکستگی می شوند.

علائم اسپوندیلیت آنکیلوزان

• درد و خشکی کمر بخصوص در ابتدای روز و شروع حرکت
  • تشدید درد پس از مدتی بی حرکتی
  • کاهش و تسکین درد با فعالیت طی روز
  • آرتریت التهابی مفاصل زانو ، لگن و سایر مفاصل
  • محدودیت حرکات کمر
  • افزایش قوس ستون مهره بصورت خم شدن به جلو
  • اختلال تنفس در اثر درگیری قفسه سینه به علت خشکی مهره های ستون فقرات
  • التهاب تاندون ها و لیگامان ها
  • احساس خستگی و ضعف
  • بیماری های التهابی روده
  • نارسایی دریچه آئورت
  • اختلالات ریتم قلب
  • درد کف پا
  • تعریق شبانه

• ماساژ در درمان این بیماری نقش بسیار مهمی را در تسکین دردهای بیمار داشته و می تواند به تسکین علائم کمک کند.
    به علت ضعف ستون فقرات در افراد مبتلا به این بیماری ماساژ باید توسط متخصص مجرب در این زمینه انجام شود تا از بروز هرگونه عارضه ای جلوگیری شود.
  • فیزیوتراپی با استفاده از مدالیته های درمانی مانند اولتراسوند و  تجویز نرمش های کششی برای حفظ و افزایش دامنه حرکتی مفاصل ستون مهره ها
  • تجویز داروهای ضد التهاب مانند ایبوپروفن، دیکلوفناک و ناپروکسن برای تسکین موقتی درد
  • تجویز داروهای تنظیم کننده سیستم ایمنی
  • جراحی در صورت بروز تخریب مفصل ران و ستون فقرات