آرتروز ستون فقرات

فیزیوتراپی و کاربرد آن در بیماری ها
مرداد ۷, ۱۳۹۷
درد مچ دست
درد مچ دست به چه دلایلی رخ می دهد؟
مهر ۱۶, ۱۳۹۷
آرتروز ستون فقرات

آرتروز ستون فقرات نوعی بیماری تخریبی است که اغلب در نتیجه افزایش سن و استفاده زیاد از مفصل رخ می دهد.

استفاده طولانی مدت از مفصل زمینه فرسایش و آسیب پذیری آن را فراهم کرده و در صورتی که سایر عوامل خطر نیز وجود داشته باشند آرتروز زودتر از آنچه که انتظارش را می کشیم رخ می دهد.

آرتروز ستون فقرات می تواند ریسک سایر آسیب های ستون فقرات از جمله فتق دیسک کمر و گردن را نیز به همراه داشته باشد.

در اغلب مبتلایان به آرتروز ستون فقرات دیسک بین مهره ای آسیب دیده و عملکرد طبیعی خود را از دست می دهد.

این عارضه در هر قسمتی از ستون فقرات می تواند رخ دهد اما آرتروز کمر که در قسمت های انتهایی ستون فقرات قرار دارد و فشار ناشی از وزن نیز بر آن وارد می شود شایع تر از سایر نقاط ستون فقرات است.

آرتروز ستون فقرات در ناحیه کمر سبب بروز کمردرد و آرتروز در ناحیه گردن سبب گردن درد می شود.

فعالیت به مدت طولانی سبب تشدید علائم آرتروز ستون فقرات می شود.

پزشک متخصص در کنار معاینه فیزیکی از روش ها و تست های تشخیصی مانند رادیوگرافی و ام آر آی برای تشخیص دقیق عارضه و میزان شدت آن استفاده می کند.

فیزیوتراپی بهترین درمان غیر جراحی انواع آرتروز است که به درمان آرتروز و کاهش عوارض ناشی از آن همجون درد ، التهاب و محدودیت حرکتی کمک می کند.

علائم آرتروز ستون فقرات

همانطور که گفته شد آرتروز در هر قسمتی از ستون فقرات ممکن است رخ دهد و بسته به محل بیماری علائم نیز متفاوت خواهد بود.

در صورتی که آرتروز مهره های گردن را درگیر کند :

• درد مزمن گردن که با حرکات گردن تشدید می شود.
  • انتشار درد به شانه ها و بازوها
  • خشکی و سفتی گردن
  • محدود شدن حرکات گردن
  • گزگز کردن و بی حسی گردن و اندام های فوقانی
  • سردرد گردنی
  • سرگیجه و اختلال تعادل در موارد شدید

و در صورتی که مهره های کمری را درگیر کند :

• کمردرد مزمن که با حرکات کمر تشدید می شود.
  • تشدید درد هنگام خم و راست شدن و چرخش کمر
  • خشکی و کاهش انعطاف پذیری کمر
  • انتشار درد به اندام های تحتانی
  • گزگز کردن و بی حسی کمر و پاها
  • اختلال در راه رفتن

دلایل و عوامل خطر آرتروز ستون فقرات

• افزایش سن یکی از مهم ترین عواملی است که ریسک ابتلا به آرتروز را افزایش می دهد.
  • حرکات تکراری و بیش از حد ستون فقرات که بطور مکرر به مفصل استرس وارد می کنند.
  • بیماری های ستون فقرات مانند تنگی کانال نخاعی و فتق دیسک بین مهره ای ریسک آرتروز ستون فقرات را افزایش می دهند.
  • عوامل ژنتیکی و سابقه خانوادگی ابتلا به بیماری های مفصلی از جمله آرتروز را افزایش می دهند.
  • سیگار کشیدن و استعمال سایر دخانیات نیز با افزایش خطر آرتروز مفصلی همراهند.
  • وارد شدن آسیب و ضربه مستقیم به ستون فقرات

درمان آرتروز ستون فقرات

خوشبختانه در اغلب موارد آرتروز با روش های غیر جراحی مانند فیزیوتراپی و تمرینات ورزشی قابل درمان است.

استراحت دادن به مفصل مبتلا و کاهش میزان فعالیت آن در کاهش علائم آرتروز موثر است.

گرم کردن مفصل با استفاده از کمپرس گرم سبب افزایش جریان خون موضعی شده و از این طریق به تسکین درد و التهاب کمک می کند.

استفاده از کمربند طبی و گردن بند طبی و یا در مواردی بریس های طبی با محدود کردن حرکات ستون فقرات نقش موثری در کاهش علائم آرتروز ستون فقرات دارند.

داروهای مسکن بدون نسخه مانند آسپرین ، ایبوپروفن ، ناپروکسن و … به کاهش درد کمک می کند.

در صورت درد شدید تزریق داروهای استروئیدی در محلا دردناک مفصل و ناحیه اپیدورال برای کاهش درد انجام می گیرد.

داروهای استروئیدی تاثیرات ضد التهابی قوی داشته و عملکرد مفصل را بهبود بخشیده و موجب کاهش درد و التهاب می شوند.

فیزیوتراپی و تمرینات ورزشی که توسط فیزیوتراپیست تجویز می شوند نقش مهمی در تکین درد ، کاهش التهاب و بهبود عملکرد مفصل دارد.

فیزیوتراپیست از روش های درمان دستی ، لیزر پرتوان ، سوزن خشک و تمرین درمانی برای درمان این عارضه استفاده می کند.

در کلینیک فیزیوتراپی رها در غرب تهران از بروز ترین متدهای درمانی و پیشرفته ترین تجهیزات فیزیوتراپی برای درمان آرتروز ستون فقرات استفاده می شود.

تمرینات کششی دامنه حرکتی مفصل را بهبود بخشیده و به کاهش خشکی و سفتی مفصل کمک می کند.

تمرینات تقویتی نیز سبب تقویت عضلات ضعیف شده مفصل مبتلا می شوند.

همانطور که گفته شد اغلب بیماران با روش های غیر جراحی بهبود یافته و درصد کمی از بیماران که دچار مشکلات جدی شده اند نیازمند عمل جراحی هستند.

پس از جراحی نیز فیزیوتراپی برای تسریع بهبودی و کاهش عوارض ناشی از جراحی ضروری است.

کلینیک فیزیوتراپی رها از بهترین کلینیک های فیزیوتراپی در تهران : ۰۲۱۸۸۳۳۲۶۶۲  –   ۰۹۳۷۲۱۵۹۰۴۸